Mode in de metaverse: gaan we allemaal virtueel shoppen?
Metaverse mode, VR fashion, virtuele kleding… Klinkt het je allemaal vreemd in de oren? Niet voor lang meer, want de grootste modemerken hebben zich massaal op de virtuele wereld gestort. Trademart leidt je rond in de toekomst.
Ontdek ons fashion aanbodWat is de metaverse?
De metaverse is een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers van de ene in de andere ruimte kunnen overstappen met hun avatar, net zoals ze dat in de echte wereld zouden doen. Je hebt misschien al de video’s gezien waarin avatars van collega’s met elkaar vergaderen in plaats van de huidige videocalls. Maar in de metaverse kan je avatar ook samen met je online vrienden naar een concert gaan, gaan shoppen of een museum bezoeken.
Digitale bonzen zoals Marck Zuckerberg – die zijn bedrijf Facebook vorig jaar trouwens heeft omgedoopt tot Meta – gokken erop dat ons virtuele leven op termijn even belangrijk zal worden als ons fysieke leven, en investeren er daarom al volop in.
Virtuele kleding is niet nieuw
Ook grote modemerken lijken nu op de metaversekar te willen springen. Logisch, want als we met andere mensen gaan interageren in de metaverse, zullen we ook onze identiteit willen vormgeven. En met wat kan dat beter dan met virtuele kleding?
Virtueel shoppen en digitale kleding zijn trouwens niets nieuws. Al in 2003 stonden bedrijven als Adidas en American Apparel aan te schuiven om hun producten aan de virtuele man te mogen brengen in de virtuele wereld Second Life.
Louis Vuitton kleedde in 2019 enkele personages uit het razend populaire videospel League of Legends en een jaar later ging Balenciaga aan de slag met personages uit het al even populaire Fortnite.
De voorlopers van de mode in de metaverse
Daar waar die voorgaande samenwerkingen eerder op marketing en PR gericht leken, lijkt de modewereld in de metaverse eerder structurele samenwerkingen aan te gaan.
Voorloper Balenciaga kondigde al aan dat het een specifieke bedrijfstak gaat opzetten om nieuwe commerciële opportuniteiten te verkennen binnen de metaverse. De Italiaanse modegroep OTB – het moederbedrijf achter onder meer Viktor&Rolf en Maison Margiela – lanceert hiervoor zelfs het volledig nieuwe bedrijf BVX, dat zich louter zal richten op producten, projecten en ervaringen binnen de metaverse.
En Mark Zuckerberg? Die kondigde tijdens de voorbije zomer de lancering aan van de ‘Meta Avatars Zone’, een virtuele winkel op Facebook, Instagram en Messenger waarin gebruikers virtuele kleding kunnen aankopen voor hun avatars. De eerste bekende merken voor de nieuwe Meta Avatars zone zijn alweer Balenciaga, maar ook Prada en Thomas Brown.
Het nut van mode in de metaverse
De kans is natuurlijk heel groot dat je klanten vandaag niet staan te springen om hun kledingbudget op te souperen aan virtuele sneakers of een peperduur jasje van enkele pixels groot. Wat zien grote modehuizen dan in de metaverse dat anderen niet zien?
De metaverse biedt ontwerpers vooreerst veel meer creatieve vrijheid dan de reële wereld. Praktische belemmeringen gelden er namelijk niet, en sociale regels en gewoontes zijn er veel vrijer dan in het echte leven. De metaverse leent zich daardoor perfect voor het soort experimentele ontwerpen waar grote modehuizen dol op zijn.
Daarnaast konden verschillende data intussen al aantonen dat als een modemerk zijn fysieke design- en ontwikkelingsfase kan vervangen door een digitale evenknie, het merk zijn ecologische voetafdruk met maar liefst 30% kan verlagen. Digitale kleding kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de modellering te verbeteren, proefsamples uit te delen en marketing te lanceren nog voor de fysieke versies zelfs in productie worden gebracht. Dat zou de ecologische impact van de gehele levenscyclus van een kledingstuk aanzienlijk verminderen.
Virtueel shoppen in de metaverse
De belangrijkste beweegreden is evenwel, zoals zo vaak, economisch van aard. In de metaverse kunnen modemerken immers met één enkele winkel een wereldwijd publiek bereiken. Achter één aantrekkelijke winkelgevel kunnen talloze magazijnen boordevol modeartikelen aangeboden, verspreid over tientallen verdiepingen. Dat zou eenvoudigweg onbetaalbaar zijn in de reële wereld. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de waardevolle inzichten die verworven kunnen worden uit het shoppinggedrag van al die avatars.
Meer over fashion